طنزهای یک م.ر.سیخونکچی

گاهی فقط میشود طنز نوشت!

طنزهای یک م.ر.سیخونکچی

گاهی فقط میشود طنز نوشت!

«متروپل»؛ آدم فضایی‌ها در لاله‌زار!

م.ر سیخونکچی | چهارشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۴۹ ب.ظ | ۱۸ نظر

توضیح: به دلایلی این طنز برام مهمه. ممنون میشم شما که وقت میذارید و میخونید. یک کم هم وقت بذارید و نظرتون حتی شده در حد چند کلمه ثبت بفرمایید.



آخرین ساخته مسعود کیمیایی یک فیلم علمی است! فیلمساز که در آثار اسبوق خود توانسته بود با اختراع ماشین زمان به دهه سی و چل رفته و در آنجا فیلم بسازد و در فیلمهای اسبقش آدمهای دهه سی و چهل را در ماشین زمان جا داده و به زمان حال آورده و فیلمشان کرده بود، در آخرین اثرش یعنی «متروپل» نشانه‌های حیات در کرات دیگر را کشف کرده و آدمهای فضایی را به زمین آورده و با آنها فیلم ساخته است. متروپل نشان دهنده مناسبات میان آدم فضایی‌ها در یک شب تاریک و بارانی در خیابان لاله زار تهران است!

سینماگر معروف و مشهور ایرانی در سکانسهای ابتدایی اثرش تلاش می‌کند تا بصورت کاملاً زیرپوستی انسان را به تعظیم در برابر قدرت طبیعت و سرنوشت وادار کرده و توانایی‌های او را به سخره بگیرد. او بدین منظور با گریم کردن شخصیت خاتون (با بازی مهناز افشار) و تلاش برای سالخورده نشان دادن آن، همه دستاوردهای ده‌ها ساله  بشری در صنعت گریم را به مبارزه طلبیده و با قیافه مضحکی که از خاتون نمایش می‌دهد در یک خطاب کلی، به همه گریمورهای توانای عالم سینما یکجا می‌گوید: «زکی»! هرچند که برخی منتقدان بعد از تماشای فیلم معتقد بودند «سوسن آرایشگر» اگر بود چهره مهناز افشار انقدر مضحک در نمی‌آمد اما ظاهرا سوسن آرایشگر به این دلیل که همان شب بله برون دختر عمه‌اش بوده نتوانسته با پروژه متروپل همکار کند و لذا گریم به آن افتضاحی درآمده است.

اما نگاه تقدس آمیز فیلمساز به طبیعت و تحقیر آمیزش نسبت به انسان در همین یک مورد خلاصه نشده و او در ابتدای فیلم با نشان دادن درد و رنج یک اسب، و از آنطرف صحنه زد و خورد یک مرد و یک زن در واقع می‌خواهد فلسفه جدیدی که به آن رسیده را رونمایی کند، اما مشکل اینجاست که هیچکس حتی خود فیلمساز هم دقیقا نمی‌داند این فلسفه چیست و آن اسب بدبخت وسط آن خانه چکار می‌کند؟

اما نقطه عطف مهم فیلم را باید صحنه تصادف دانست. تعدادی مزدور اجیر شده، زنِ دوم یک مرد مایه‌دار که به تازگی فوت شده را از خانه مجلل او می‌دزدند تا به خانه مجلل همسر اول آن مرد مایه دار ببرند و تحویل همسر اول بدهند. اما در میانه‌های راه و در چهارراهی نزدیک لاله‌زار تصادف کرده و زن دوم آن مرد مایه‌دار موفق به فرار می‌شود.

 بنابراین مشخص می‌شود که مبداء بک خانه مجلل در شمال شهر است؛ مقصد هم که یک خانه مجلل در شمال شهر است، بنابراین مشخص نمی‌شود که آن گروه مزدور خیلی خشن دقیقاً وسط لاله‌زار چه غلطی می‌کردند و چرا برای رفتن از یک نقطه در شمال ظهر، به یک نقطه دیگر در شمال شهر باید از حوالی لاله‌زار عبور کنند؟!

منتقدان این احتمال را مطرح کرده‌اند که ممکن است آن مزدورهای آدمکش خشن قصد داشته‌اند یک تک پا به لاله زار رفته و نفری یک عدد فلافل با نان اضافه میل کنند و بعد خدمت همسر اول آن مرد مایه دارِ تازه فوت شده برسند. اگر این احتمال درست باشد مشخص می‌شود که فیلمساز در صدد نشر این فضیلت اخلاقی بوده که آدم خانه عزادار که می‌رود باید یک چیزی خورده باشد تا فرتی ابراز گشنگی نکرده و او را به زحمت پذیرایی نیاندازد.

گروه دیگری از منتقدان معتقدند که آن گروه خشن به این دلیل راه خود را به سمت لاله‌زار کج کرده‌اند که یک دست لوستر از لاله‌زار خریده و برای همسر اول آن مرد مایه‌دار تازه فوت شده ببرند که این در واقع استعاره‌ای از این است که مرد چراغ خانه بوده است و حالا با مرگ او چراغ خانه خاموش شده است؛ حال آنکه همه فکر می‌کنند زن چراغ خانه است!

این احتمال به واقعیت نزدیکتر است چرا که این باور که زن چراغ خانه است را تغییر می‌دهد و این قصد به کارگردانی که در فیلمش همه رفتارهای منطقی انسانی مثل جملات با معنی گفتن را به هیچ گرفته، بیشتر می‌آید! فیلمساز برای اینکه در صحنه‌ای نشان دهد اصولا با هر چیز منطقی مشکل دارد، در صحنه تصادف نشان می‌دهد که چطور زن که سرش به شیشه ماشین چسبیده و ماشین دیگر درست به همانجا می‌کوبد زنده می‌ماند!

اما با ورود زن دومِ آن مرد مایه‌دارِ تازه فوت شده به سینمای تعطیل شده متروپل، فصل جدیدی از فیلم آغاز می‌شود. در سینما متروپل دو مرد با بازی محمدرضا فروتن و پولاد کیمیایی حضور دارند که صاحبان سینما هستند و حالا آن را به باشگاه بیلیارد و انبار موتور سیکلت تبدیل کرده‌اند. منتقدانی که سابقه مطالعه کتب مربوط به جفر و اسطرلاب را در کارنامه دارند معتقدند همین در کنار هم قرار دادن بحث بیلیارد و موتور اتفاقی نیست و با توجه به اینکه این هردو کلمه حاوی حرف «ر» هستند، کارگردان قصد بیان نکته‌ای مهم را داشته که البته مثل همان قضیه اسب دقیقا مشخص نیست آن نکته چی بوده؟!

منتقدان علاوه بر قضیه «ر» نسبت به رمزگشایی از حضور بازیگرانی چون پولاد کیمیایی و محمدرضا فروتن در چنین فیلمی نیز برآمده‌اند. آنها معتقدند حضور پولاد کیمیایی که خیلی رمزگشایی ندارد! پدرش گفته بیا بازی کن و او هم حیا کرده که حرف پدرش را زمین بیاندازد! اما در مورد محمدرضا فروتن باید منتظر ماند و دید آیا اتفاقات آتی سخن منتقدان را تایید می‌کند یا نه؟ چرا که آنها اعتقاد دارند فروتن به دلیل اینکه درآینده‌ای نزدیک قصد داشته از سینما کلا کناره‌گیری کرده و به شغل شریف گاز پیک‌نیک پر کنی مشغول شود، خواسته با بازی در این فیلم خداحافظی با شکوهی با سینما داشته باشد.

فیلمساز در بخشهایی از فیلم خود با آوردن جملات کوتاهی درباره زندگی شخصیت‌های حاضر در سینمای متروکه که همه یکجوری در زندگی خانوادگی مشکل دارند خواسته نسبت به موضوع طلاق هم واکنشی نشان داده و در مقام مادر عروس حرفی –هرچند مختصر و بی سر و ته- زده باشد. او با به تصویر کشیدن بازی گاه و بی‌گاه دو مرد سینمادار که تا ولشان می‌کنی یا سیگار می‌کشند یا بیلیارد بازی می‌کنند، دوگانه قدیمی «ورزش-اعتیاد» را مطرح کرده و نشان می‌دهد که چقدر دغدغه مند است که شایسته است همه یکصدا فریاد بزنیم دغدغه‌ات تو حلقم!

کاگردان متروپل علاوه بر همه اینها با استفاده حداکثری از نمادها در فیلم خود نشان داده که تا چه حد حرف برای گفتن دارد. مثلاً او با نشان دادن بند رختی که جلوی پرده سینما کشیده شده و روی آن انواع شورت و شلوارک و پیراهن آویزان است خواسته نشان دهد که زندگی تا چه حد مانند بند تنبان است! او در جایی دیگر انسانها را به دو دسته قمارباز خوب و قمارباز بد تقسیم بندی می‌کند که در نوع خود زیبا، جادار و مطمئن است!

اما در پایان بد نیست اشاره‌ای کنیم به فصل پایانی متروپل. جایی که همسر اول و دوم با یکدیگر روبرو می‌شوند و طبیعتاً باید حساس‌ترین بخش فیلم باشد. زن اول که چلاق هم هست –احتمالا کارگردان که نتوانسته نازا بودن او را نشان دهد خواسته با نشان دادن چلاق بودنش تصویری از ناقص بودن وی ارائه کند- با کلی کینه به زن دوم می‌رسد، زن دوم هم که کلی بدبختی کشیده و اذیت شده در مقابل اوست. در اینجا و درست وقتی که بیننده منتظر است تا رویارویی آنها را تماشا کند، ان دو با هم طی رد و بدل کردن یکی دو جمله به صلح و صفا می‌رسند، و ذات کثیف مخاطب که دوست داشته با تماشای برخورد تند دو هوو خود را ارضا کند، تادیب شده و می‌فهمد که باید بدنبال آشتی دادن بین افراد باشد، نه اینکه از خصومت دیگران لذت ببرد!

متروپل قطعا یک شاهکار در سینمای ایران است. شاهکاری که آدمهای فضایی را در لوکیشن تهران قرار داده و دغدغه‌ها، جملات بی‌ربط، حضور بی‌دلیل و رفتارهای مضحک آنها را به نمایش می‌گذارد. 

  • م.ر سیخونکچی

نظرات  (۱۸)

ما کیمیایی را همواره با آدم های درون کله اش می شناسیم. آدمهایی که همانجا به دنیا می آیند، همانجا می چرخند و همانجا می چرخند وهمانجا .... وقتی جاهست خوب چه عیبی داره؟!
بعضی ها فقط می خوان فیلم ساخته باشن حالا به هر قیمتی که شده!!!
قلمت حرف نداره.
من چون فیلم رو ندیدم نمی‌تونم قضاوت کنم!!
حال کردی روشنفکری رو؟!

اما یه چیز رو می‌دونم، اونم اینکه درِ سینمایی که بزرگش مسعود کیمیایی هست رو باید کاه‌گل گرفت!

یه چیزی رو هم در گوشی عرض می‌کنم؛
یه تعداد اشتباهات تایپی تو متن به نظرم خوب نیست؛
با این خیلی راحت می‌تونید شناسایی و برطرفش کنید:
http://virastyar.com/virastlive/index.html
مثلا "کاگردان"
ارادتمند

سلام بر شما که چه خوب نگاه کردی فیلم های اسبوق و اسبق و فعلی این آقای کیمیایی رو 
چه اسم با مسمایی !! ایشون خواسته برسون که تونسته به اکسیر کیمیا دست پیدا کنه و اینونه به فیلمی که ساخته زده ،فقط نمیدونم چرا به جایی که طلا کنه فیلم رو برده تو فاز فاضلاب همون حوای لاله زار
.
سلام.فوق العاده بود.فیلمسازان و بازیگران ایرانی سالهاست ازدست رفته اند.بر باد رفته اند.
هر وقت فیلمو دیدم دوباره نظر میدم
سلام
اگه فیلم رو دیده بودم خیلی بهتر میتونستم راجع به نوشته شما نظر بدم. اما همین رو هم که خوندم خیلی موشکافانه و دقیق بود.
من هیچ حرفی ندارم. فقط نظر آقا فراستی رو بخونید. عالیه. جیگرم خونک شد!
http://alikhoo.blog.ir/1393/03/09/%D8%A7%D8%AE-%D8%AC%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D9%85
  • محمد قربانی
  • خدا لعنت کنه قاتلین بروسلی رو ک ی امتی رو گرفتار خودشون کردن...
    در راستای اطلاع دوستان اینو بگم که حاج مسعود کیمیایی از اعضای هیئت رئیسه ستاد جستجوی قاتلین بروسلیه البته ب همراه مهرجویی که علاوه بر عضویت هیئت رئیسه یه عضویتم تو کمیسیون منور الفکرای این ستاد داره...
    این فیلمشم مث 15-20 سال اخیر ادامه استمناهای این باباست ک ول نمیکنه سر پیری معرکه گیریای دوره شباب رو... البته روغن حیوانیه و بنیه جوونای قدیم...
  • حامد حدادی
  • سلام مستر سیخونکچی-من مشتری دایم اینجا هستم ولی این مطلبتون اصلا جالب نبود-حوصله من که سر رفت با خوندنش و اصلا برام جذاب نبود-جزو طنز های ضعیفتون بود
    الهی! رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم؛ تو از ما بگذر...

    »» علامه حسن زاده آملی حفظه الله


    محتاج دعای خیر خوبان
  • حامد حدادی


  • اما در مورد این فیلم--من خیلی وقته دیگه فیلم های سینمای ایرانو نمیبینم-از هزار تا شاید یه دونش حرفی برا گفتن داشته باشه-اخرین فیلمی که دیدم حوض نقاشی بوده که بد نبود ولی تو همون فیلم هم نکات منفی ای بود--خلاصه اینکه با توجه به تعاریف شما این فیلم هم جزو هموم999 فیلم مذخرف سینمای ایران خواهد بود-
    ی عده شدن روشنفکر سینمای ایران همین میشه













    انصاف نیست فیلم رو ندیده در موردش نظر بدم ولی این اتفاق تازه ای نیست که تفکر بعضی سینماگران که توی فیلمشون موج میزنه انگشت حیرت آدم رو چنان به دهان میبره که بجای هات داگ(نه بذار با فرهنگ خودمون بگیم؛باقلوا) اونو میخوری و هیچی متوجه نمی شی!؟
    قابل توجه بعضی از دوستان:
    «یاد نگرفتیم از هنر لذت ببریم»
    باور کنید بعضی وقتا نمیشه لذت برد!؟!
    سلام حتی منم فکر کنم اجازه داشته باشم که نظر بدم بعد 2 ماه و خورده ای  :-))
    دادا اینا فازشون با ما فرق میکنه
    کلا هرچی فیلم ها گنگ تر و غیر قابل فهم تر باشه پز روشن فکریش بیشتره دیگه! نمیدونستین مگه؟؟ دیگه گذشت تیپ پالتوی بلند کلاه هنری و سیگار پایه بلند! یه کتاب (کتب فلاسفه غرب باشد بهتر است) هم در دست!
    اما در مورد قلم خودتون : جدی تر بود! کنایه در همون حد سابق
    خلاقیت در ایجاد ارتباط های طنز امیز بین موضوعات مختلف قابل تحسین!
    یا حق

    چون گفتی نظر بده باید بگم بد نوشتی.

    منطق باید همه جا باشه حتی تو طنز و طنز بودن توجیح بی منطق بودن نمیشه آقا جان.

    منطق داشته باش.

    ببخشید نظر می دم ولی خودتون گفتید
    به نظر بنده این اصلا طنز نبود. مسخره کردن بود. طنز باید بی طرف باشه. وقتی شما می خواید هر چیزی رو نقد کنید باید بی منظور باشه. من نمی گم کار اقای کیمیایی خوب هست ولی شما بهترین فیلم سینما دنیا رو هم ببینی خیلی راحت میتوند همینجوری مسخره کنید. 

    آقای سیخونکچی، بازیگرا و

    کارگردانای ایرانی حتی از نعیمه اشراقی با اون

    حالِ متفاوتش هم متفاوت ترن..

    شما که طنز مینویسید بیشتر باید چشم و گوشتون واسه

    دیدن این تفاوتها بجنبه که آخه!

    دقت کنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی