طنزهای یک م.ر.سیخونکچی

گاهی فقط میشود طنز نوشت!

طنزهای یک م.ر.سیخونکچی

گاهی فقط میشود طنز نوشت!

آقازاده‌ای که رشوه‌ی داده شده را دو دستی نگرفت!

م.ر سیخونکچی | شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۲، ۰۳:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

لامصب انتخابات مثل سونامی است. همچین که نزدیک می‌شود هر خبر و اتفاق دیگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا همین چند روز قبل از انتخابات اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک شرکت نفت و گاز خارجی به نام توتال، به دلیل پرداخت رشوه‌ای چند میلیون دلاری به یکی از مقامات ایرانی مجبور شده است 242 میلیون دلار ناقابل جریمه پرداخت کند.

حالا با هر قیمت دلار هم که حساب کنید یعنی آن شرکت مذکور پذیرفته که رشوه داده و حالا مجبور است اینهمه جریمه بدهد. اما جالب است که طرف ایرانی این قضیه بعد از چندین سال هنوز معلوم نیست. یعنی یک نفر برای رشوه دادن جریمه شده است اما هیچکس به خود زحمت نمی‌دهد ببیند این طرف چه کسی بوده که اینهمه رشوه گرفته است! البته ظاهرا پای یکی از آقازاده‌ها در این ماجرا وسط است.

به هر حال در مورد این قضیه و چرایی سوال بالا چند حدس می‌توان زد، بدین شرح:

 

1

اصلا کی گفته رشوه دادن یه عمل دو طرفه است؟ یعنی مگه هر کسی رشوه می‌ده، یکی هم باید باشه که تحویل بگیره؟ رشوه دادن هم مثل دروغ گفتن، تهمت زدن، زهرماری خوردن و... یک گناه یک طرفه است. یعنی یکی بوده که رشوه داده و اصلا هم نیازی به اینکه یک نفر دیگه هم باشه که رشوه رو بگیره وجود نداره. مثلا شما میتونی نصفه شب بری تو یه جزیره وسط مثلث برمودا و تنهایی رشوه بدی و برگردی؛ هیچ کس هم که نبود رشوه رو بگیره اصلا مهم نیست!

 

2

خیلی ساده‌اس! طرف خارجی پول رو از جیبش درآورده که رشوه بده اما همین که خواسته بذاره تو دست طرف ایرانی، مامورا رسیدن و پول رو گرفتن! بنابراین فعل رشوه دادن اتفاق افتاده اما فعل رشوه گرفتن که اتفاق نیفتاده! به همین دلیل هم مامورای خدمتگذار در حالی که رشوه دهنده رو بازداشت و جریمه‌ش کردن، طرف ایرانی رو با عزت و احترام بدرقه کرده و حتی از او بابت نپذیرفتن رشوه تشکر کرده‌اند!

 

3

خجالت بکشید! حیا کنید! شرم داشته باشید! طرف غیر از مبلغ قراردادی که بین ایران و توتال بسته شده، چند میلیون دلار دیگه ارز هم وارد کشور کرده اونقوت شما بجای اینکه قدردان این ارزآوری میلیاردی باشید، گیر دادید که نمیدونم کی رشوه گرفته و کی رشوه داده؟ اف بر شما ای تنگ نظران!

 

4

اینا همه‌ش یه بازی بوده. اون بنده خدا که اهل رشوه گرفتن نیست!  این آقازاده محترم قصد داشته با این کار فساد حکومت‌های غربی و شرکتهای چند میلیتی رو نشون بده و ناکارآمدی نظام‌های اقتصادی مبتنی بر لیبرالیسم رو به رخ اندیشمندان بکشه! حالا برای رسیدن به این مقصود متعالی بد ندیده که از این روش استفاده کنه و چند میلیون دلار نا قابل رشوه بگیره؛ شما نیّت رو داشته باش!

 

5

ببین آقاجون! بذار حرف آخر رو بزنم. اصلا آره... رشوه گرفته! خب که چی؟ دوست داشته، گرفته. آره... اصلا دو برابر اونی هم که گفته شده گرفته! یه بار هم نه، چند بار گرفته.... از یه شرکت هم نه، از همه شرکتهای نفتی و گازی گرفته! حالا که چی؟ حرفی هست؟ شما ناراحتی؟ شکایت داری؟

یعنی میگی الان باید طرف رو مجازات کنن؟ زندان و جریمه منظورته؟ خوبی؟ بچه کجایی؟! چند وقته اومدی این ورا؟ دیدی تهران چقدر قشنگه؟!! برو بابا جون... برو پسرم... برو با بزرگترت بیا... برو بدون حضور پدر و مادرت دست به کبریت نزن! برو عمویی...

  • م.ر سیخونکچی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی