طنزهای یک م.ر.سیخونکچی

گاهی فقط میشود طنز نوشت!

طنزهای یک م.ر.سیخونکچی

گاهی فقط میشود طنز نوشت!

بقیه چه جور چیزهایی را از نمایشگاه کتاب می‌خرند؟

م.ر سیخونکچی | دوشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

نمایشگاه کتاب و طنزهای روزانه بنده در اینباره در خبرگزاری فارس هم تمام شد اما متاسفانه همه اش را اینجا بازنشر نداده بودم. این هشتمین شماره «چاپ آخر» است. تا دوازده ادامه داشته که هر کدام را در یک روز میگذارم انشاالله.



تحلیل خبر/ موشکافی از یک تیتر عجیب!

بقیه چه جور چیزهایی را از نمایشگاه کتاب می‌خرند؟

 

خبرگزاری کتاب ایران از قول یکی از نمایندگان شناخته شده مجلس که به بازدید از نمایشگاه کتاب تهران آمده بود تیتر زد: «کتاب‌های مورد نیازم را از نمایشگاه تهیه می‌کنم».

این تیتر موجب شد که ما به زوایای مختلف این امر دقت کنیم و تحلیلهایی را برای درک اهمیت این جمله ارائه کنیم. چون بالاخره خود این بنده خدا که انصافا از چهره‌های فرهنگیه و اهل کتاب، اما اینکه این رسانه چنین تیتری رو انتخاب کرده حتما دلایلی داره از جمله:

1. بقیه مردم چیزهای دیگر مورد نیازشان را از نمایشگاه کتاب تهیه می‌کنند. چیزهایی مثل اسکاچ، اتو بخار، رینگ اسپرت پراید، آنتن، زیر سیگاری و... .

2. بقیه مردم کتابهایی که مورد نیازشان نیست را از نمایشگاه کتاب تهیه می‌کنند و بعد وقتی رسیدند خانه آنها را میریزند دور.

3. بقیه مردم کتابهای مورد نیازشان را از جاهای دیگر تهیه می‌کنند و می‌روند می‌گذارند خانه، و بعد می‌آیند نمایشگاه!

 

 

 

ابتکارهای پیشنهادی به نامزدهای مجلس برای تبلیغ در نمایشگاه کتاب

همه جور رمان بفرما داخل!

 

با نزدیک شدن به روزهای پایانی نمایشگاه کتاب، مخصوصاً سه روز پایانی که تقریباً تعطیل هم هستند، تعدادی از نامزدهای نمایندگی مجلس سعی دارند که به حضور در نمایشگاه برای خود تبلیغ کنند. و البته که با توجه به در پیش بودنانتخابات مجلس، انصافاً هم نمیشه از این قشر خدوم انتظار داشت که چنین جمعیت انبوهی را از دست بدهند.

در همین راستا چند پیشنهاد داریم به این نامزدهای نمایندگی مجلس تا با استفاده از این روشهای ابتکاری و متناسب با فضای نمایشگاه کتاب برای خود تبلیغ کنند:

- نامزدها میتونن برن تو بخش کودک و نوجوان و هر کدوم دو سه تا بچه رو تقبل کنن و به خانواده‌شون قول بدن هر شب برن براشون قبل از خواب قصه بخونن(منظور برای بچه‌هاس!). با این کار باری از دوش والدین برداشته میشه که حتما روشون نخواهد شد به این بنده خدا رای ندن.

- کمک به جابجایی کتابها که انصافا کار پر زحمتی هست برای غرفه داران میتونه نامزدها رو تو دل غرفه دارها جا کنه.

- توزیع بن کتاب هم که دیگه خز و خیل ترین کار ممکنه اما هنوز به سهم خودش جوب میده!

- نامزدهای نمایندگی می‌تونن مثل دادزنهای خیابان انقلاب سر راهروها بایستند و برای غرفه‌ها مشتری جمع کنند. مثلا می‌توانند داد بزنند: «عشقی، جنایی، خانوادگی، پلیسی، تخیلی... همه جور رمان بفرما داخل!»

- خیلی از کتابهای نمایشگاه بعلت اینکه هول هولکی چاپ شده‌اند، اشکالاتی دارند. مثل خوب برش نخوردن لبه کاغذها و چسبیدن دو صفحه به هم. این نامزدها می‌توانند این صفحات را برای مردم از جدا کنند، خرجش هم یک کاتر است.

 

الو... چاپ آخر:

- سلام داداش... من سال آخر دکترا هستم. الان 11 ساله میام نمایشگاه و کتابای درسیم رو میخرم و میرم. امروز که اومدم برگشتنی یکی گفت تو نمایشگاه بخش کتابای غیر درسی مثل شعر و رمان و از اینجور چیزا هم هست؛ راسته؟ جداً هست؟(منوچهر/ 32 ساله)

- سلام خواستم از همین تریبون به آقا صالحی، معاون وزیر ارشاد عرض کنم که بنده از فردا قصد دارم اعتصاب غذا کنم، اونم خشک و تر با هم! یا یه جعبه شیرینی میگری دستت میای ازم دلجویی میکنی یا اعتصاب میکنم. یعنی چی که غرفه من رو بستن؟ من همه‌ش هشت تا کتاب یه انتشارات دیگه رو به اسم خودم منتشر کرده بودم، چند تا آمار غیرواقعی هم درباره کتابام داده بودم. اینا دلیل بستن غرفه‌س؟ پا شو بیا تا اعتصاب نکردم. همین. (شاهرخ خز/ 51 ساله)

- آقا من چند بار زنگ زدم پرسیدم، جواب نمیدید چرا؟ حتما لازم داریم دیگه! خاله شادونه کی میاد نمایشگاه؟! (مامان بهمن، 6 ساله (بازم ذکر کنید که خود بهمن 6 سالشه!))

- کاری، باری؟ میگن امسال اسقبال کمتر بوده از نمایشگاه. میخواید بیام فضای نمایشگاه رو گرم کنم؟ میگم من بلدم صدای اردک در بیارم، با کی باید هماهنگ کنم؟ (سعید/ 21 ساله)


  • م.ر سیخونکچی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی